صاحب نظران جنگ هاي هوايي او را "نامدارترين خلبان جهان" ناميده اند؛ چنان كه شهيد تيمسار فلاحي، رئيس ستاد مشترك ارتش وي را ناجي غرب و فاتح گردنه ها و ارتفاعات آريا، بازي دراز، ميمك، دشت ذهاب و پادگان ابوذر توصيف كرده/او با انجام چند هزار مأموريت هوايي بالاترين پروازهاي جنگي در دنيا را در كارنامه داشت و در اين ماموريتها ٣۶٠ بار با مرگ رودرو شد.
    شيرودي بالاترين ساعت پرواز در جنگ را در جهان داشت و با بيش از 40 بار سانحه و بيش از 300 مورد اصابت گلوله به  هلي كوپترش، باز سرسختانه مي جنگيد.
    شيرودي با انجام چند هزار مأموريت هوايي بالاترين پروازهاي جنگي در دنيا را در كارنامه داشت و در اين ماموريتها ٣۶٠ بار با مرگ رودرو شد.
شهيد خلبان علي اكبر قربان شيرودي در ديماه 1334 در روستاي بالا شيرود از توابع شهرستان تنكابن در خانواده اي كشاورز و متدين ديده به جهان گشود. وي پس از گذراندن سال سوم متوسطه در زادگاه خويش، براي ادامه تحصيل راهي تهران شد و همراه با كار به تحصيل خود ادامه داد. شهيد شيرودي با اتمام تحصيلات متوسطه در سال 1351 وارد ارتش شد و دوره مقدماتي خلباني را در تهران به پايان رساند. سپس دوره هلي كوپتري كبرا را در پادگان اصفهان گذراند و با درجه ستوانياري فارغ التحصيل شد.

وي پس از سه سال خدمت در ارتش به كرمانشاه رفت و با شهيد خلبان احمد كشوري آشنا شد. شهيد شيرودي از ارتشياني بود كه با اوج گيري جريانات انقلاب اسلامي به صفوف راهپيمايان پيوست و به دستور حضرت امام(ره) مبني بر فرار سربازان از پادگان ها، او نيزخارج شد. پس از خروج از پادگان درصدد تشكيل گروهي چريكي بر آمد و با تعدادي از دوستانش در كرمانشاه در اين زمينه اقدام كرد تا اينكه امام خميني(ره) به ميهن بازگشتند و انقلاب به پيروزي رسيد.

شهيد شيرودي كه در جريانات پيروزي انقلاب با پيشمرگان كرد مسلمان همكاري كرده بود، با تشكيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، به سپاه غرب كشور پيوست. وي كه با شروع جنگ تحميلي در 31 شهريور1359 به منطقه كرمانشاه رهسپار شده بود در جريان يكي از مأموريت هاي خود با سرپيچي از فرمان بني صدر مبني بر تخليه پادگان و انهدام انبار مهمات منطقه، به همراه دو خلبان همفكر خود و با دو هليكوپتري كه در اختيار داشتند، در طول 12 ساعت پرواز بي نهايت حساس و خطرناك كه وي به عنوان تنها موشك اندازپيشاپيش دو خلبان ديگربه قلب دشمن يورش برد، توانست مهمات دشمن رادرهم كوبيده وخسارات سنگيني بر دشمن وارد آورد.

شجاعت و ابتكار عمل اين شهيد نه تنها در سراسر كشور، بلكه در تمام خبرگزاري هاي مهم جهان منعكس شد. بني صدر براي حفظ ظاهر دو هفته بعد به او ارتقاء درجه داد، اما وي درجه تشويقي را نپذيرفت وتنها خواسته اش را ديدار با حضرت امام و بيان كارشكني هاي بني صدر وبي تفاوتي برخي ازفرماندهان اعلام كرد.

 درهمان ايام به دستورفرماندهي هوانيروز چند درجه تشويقي گرفت و از ستوانيار سوم خلبان به درجه سرواني ارتقاء يافت، اما طي نامه اي به فرمانده هوانيروز كرمانشاه در 9  مهر 1359 چنين نوشت:" اينجانب خلبان پايگاه هوانيروز كرمانشاه مي باشم وتا كنون براي احياي اسلام و حفظ مملكت اسلامي در كليه جنگ ها شركت نموده ام، منظوري جز پيروزي اسلام نداشته ام و به دستور رهبرعزيزم به جنگ رفته ام. لذا تقاضا دارم درجه تشويقي كه به اينجانب داده اند، پس گرفته و مرا به درجه ستوانيار سومي كه بوده ام، برگردانيد".


با اوج گيري جنگ كردستان شهيد شيرودي و چند تن ديگر از خلبانان وارد جنگ شدند. وي در عملياتهاي پروازي خود تلفات سنگيني را به نيروها و تجهيزات دشمن در نقاط استراتژيكي غرب كشور وارد كرد. در 13 دي ماه 1359 وقتي خيانت هاي آشكار بني صدر را ديد به افشاگري پرداخت و از شنوندگان سخنانش خواست با ايمان و اسلحه و چنگ و دندان از ميهن اسلامي دفاع كنند. در همين ايام شهيد علي اكبر شيرودي را به خاطر باز پس گيري ارتفاعات بازي دراز بازداشت تنبيهي كردند و در واكنش به اين مساله روحانيون متعهد و اعضاي سپاه كرمانشاه مراتب ناراحتي خود را در اسرع وقت به اطلاع اعضاي شوراي عالي دفاع از جمله آيت الله خامنه اي و حجت الاسلام هاشمي رفسنجاني رساندند و حكم بازداشت وي منتفي شد.

شهيد شيرودي بالاترين ساعت پرواز در جنگ را در جهان داشت و با بيش از 40 بار سانحه و بيش از 300 مورد اصابت گلوله به  هلي كوپترش، باز سرسختانه مي جنگيد. شهيد شيرودي پس از چند هزار مأموريت هوايي و انجام بالاترين پروازهاي جنگي در دنيا و نجات يافتن از 360 خطر مرگ سرانجام در آخرين عمليات پروازي خود (8 ارديبهشت 1360) در منطقه بازي دراز، هنگامي كه عراق لشكري زرهي با 250 تانك و با پشتيباني توپخانه و خمپاره انداز و چند فروند جنگنده روسي و فرانسوي، براي بازپس گيري ارتفاعات «بازي دراز» به سوي سر پل ذهاب گسيل داشته بود، به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندين تانك از پشت سر مورد اصابت گلوله تانك قرار گرفت و به شهادت رسيد.

خلبان ياراحمد آرش كه به همراه شهيد شيرودي در اين عمليات پروازي شركت داشت، درمورد چگونگي شهادت اين خلبان دلاور چنين مي گويد: " بارها او را در صحنه جنگ ديده بودم كه خود را با هليكوپتر به قلب دشمن زده و حتي هنگام پرواز مسلسل به دست مي گرفت. درآخرين نبرد هم جانانه جنگيد و بعد از آنكه چهارمين تانك دشمن را زديم، ناگهان گلوله يكي از تانك هاي عراقي به هليكوپتر اصابت كرد و در همان حال شيرودي كه مجروح شده بود با مسلسل به همان تانك شليلك كرده و آن را منهدم نمود و خود نيز به شهادت رسيد."

پيكر مطهر شهيد شيرودي پس از تشيع باشكوه در روستاي شيرود تنكابن به خاك سپرده شد. پس از شهادت خلبان علي اكبر شيرودي، شخصيت هاي مملكتي نسبت به شخصيت والا و سلوك اخلاقي وي اظهارات مختلفي نموده اند از جمله حضرت آيت الله خامنه اي او را مكتبي، مومن و جنگنده در راه خدا توصيف مي كنند. آيت ا...هاشمي رفسنجاني در مورد وي مي گويد: " من در قيافه شيرودي مالك اشتر را ديدم."

صاحب نظران جنگ هاي هوايي او را "نامدارترين خلبان جهان" ناميده اند؛ چنان كه شهيد تيمسار فلاحي، رئيس ستاد مشترك ارتش وي را ناجي غرب و فاتح گردنه ها و ارتفاعات آريا، بازي دراز، ميمك، دشت ذهاب و پادگان ابوذر توصيف كرده و مي گويد:" او غير ممكن ها را ممكن ساخت. كسي بود كه وقتي خبر شهادتش را به امام دادم، امام در مورد وي فرمود:" او آمرزيده است".